Blogi

03 03.2017

Näin digitalisaatio muutetaan kassavirraksi

Lisätty kategoriaan Blogi, IT-ulkoistus, Pilvipalvelut kirjoittajalta Tarmo Herlevi

Henry Ford totesi aikoinaan eräässä haastattelussa, että jos hän olisi kysynyt ihmisiltä mitä he toivovat kulkemiselta, hän olisi saanut vastauksen “nopeampia hevosia”. Kun keskustelen ihmisten kanssa ja kyselen heidän toiveita tietotekniikasta, kuulen usein saman tyyppisen vastauksen – useimmat toivovat nopeampia ja halvempia tietokoneita. Toki muitakin asioita toivotaan, kuten hyviä kumppaneita, laadukkaita laitteita, nopeampia yhteyksiä ja niin edelleen. Harva osaa kuitenkaan toivoa sitä oleellisinta asiaa eli enemmän kassavirtaa omalle yritykselle. Siitä IT:ssä ja digitalisaatiossa kuitenkin on kyse. Parempaa kannattavuutta ja sitä kautta parempaa kassavirtaa.

Miten kaunis sana tuo kassavirta onkaan. Siinä tiivistyy kaksi yrittäjälle mieluista asiaa: kassa eli raha ja virta eli liike eteenpäin. Koko yrittäjyys liittyy tähän asiaan, miten omaa liikettä muuttamalla saadaan helpommin rahaa. Ja digitalisaatio on siinä hyvä renki; parhaimmillaan se tekee töitä 24/7 ihan itsekseen ja rouskuttaa kassavirtaa yrittäjän tilille. Otetaanpa pari esimerkkiä: Wärtsilä julkaisi tammikuussa 2017 uutisen, jossa se solmi liki miljardin euron huoltosopimuksen erään laivanvarustamon kanssa. Mutta miten tämä liittyy digitalisaatioon? Hyvin vahvasti. Wärtsilä on rakentanut yhtiölle moottoreita jo pitkään. Se on kerännyt valtavasti dataa missä laivat ovat kulkeneet, minkälaisissa sääolosuhteissa ja tätä digitaalista dataa yhdistämällä se pystyy ajamaan moottoreita taloudellisemmin ja tehokkaammin. Se yhdistää pilvessä olevan datan ja antaa hyödyn asiakkaan käyttöön. Syntyneistä lisäsäästöistä se on tehnyt jakosopimuksen asiakkaan kanssa. Harva tietää, että Wärtsilä on ensimmäisten joukossa aikoinaan siirtynyt pilvipalveluiden käyttöön ja nyt se tekee rahaa sen avulla! Toinen esimerkki: amerikkalainen jättipankki JP Morgan ilmoitti helmikuussa 2017 että muutaman sekunnin konetyö suorittaa yli 380.000 henkilötyötunnin työt. Se on digitalisoinut sopimusten hallintaprosessin ja kun aikaisemmin lakimiesarmeijat lukivat sopimuksia käsin läpi, tietokone oikolukee sen nyt muutamassa sekunnissa heidän puolestaan. Onko tämä digitalisaatiota? Kyllä on. Onko tässä mukana koneoppimista? No ihan varmasti on. Saako Wärtsilä tai JP Morgan tästä uutta kassavirtaa? Tähän tuskin tarvitsee edes vastata.

Tässä vaiheessa blogia moni lukija ajattelee, että helppohan noiden isojen firmojen on rakentaa digitalisaatiota, kun niillä on resursseja investoida mittaviin digiloikkiin. Totta tämäkin ajattelu. JP Morgan pelkästään investoi digitalisaatioon yhdeksän miljardia dollaria vuosittain. Isoja summia, mutta on pankkikin kyllä todella iso. Entä miten pieni yritys, vaikkapa 10 hengen konepajayhtiö tai 15 hengen liitto, saa digitalisaation muutettua omaksi kassavirraksi? Sekin onnistuu kyllä, eikä siihen vaadita välttämättä edes mittavia ponnisteluja tai investointeja.

Yritysneuvonta osaksi OM asiantuntijatyötä

Me Office Managementilla lähdimme miettimään tätä ongelmaa toista kautta. Meidän kassavirran muodostaa se, että asiakkaat harrastavat “digiloikkia” ja investoivat moderniin IT:hen ja digitalisaatioon. Miten asiakkaat saadaan sitten mukaan tähän muutokseen? Yksinkertaisesti kertomalla asiakkaille, miten muutos käännetään kassavirraksi. Tätä varten koulutimme yrityksen työntekijöistä miltei puolet virallisiksi yritysneuvojiksi – he kaikki suorittivat “Yritysneuvojan erikoisammattitutkinnon”. Tutkinnon suorittaneilla henkilöillä on nyt takana vuoden mittainen opiskelu siitä, miten yritysten kannattaa toimia tässä uudessa muuttuneessa ympäristössä. Koulutuksen aloitti neljätoista työntekijää 1/2016 ja kymmenen henkilöä valmistui 12/2016. Kaksi työntekijää ehti siirtyä muihin töihin tänä aikana ja kahdella työntekijällä on lopputentit vielä suorittamatta tätä blogia kirjoitettaessa.

Idea on hyvin yksinkertainen: Jokainen tutkinnon suorittanut voi oman työn ohella neuvoa yrityksiä siinä minkälaisia järjestelmiä heidän kannattaa toiminnassaan hyödyntää ja miten ne otetaan helposti käyttöön. Ymmärtäen samalla asiakkaan liiketoiminnan peruslainalaisuudet. Tutkinnon suorittaneet työskentelevät monessa eri roolissa, kuten myynnissä, käyttöönottopalveluissa, tukipalveluissa, koulutuksessa sekä logistiikassa. Myös yrityksen johtoryhmästä kaksi henkilöä suoritti tutkinnon.

Katso yritysneuvonnasta tehty noin kuuden minuutin VIDEO, niin sinulle avautuu paremmin mistä on kyse.

Entä miten toimit saadaksesi OM:lta yritysneuvontaa? Yritysneuvonta on kaikille asiakkaillemme ilmainen sopimukseen kuuluva palvelu. Tyypillisesti autamme asiakkaita valitsemaan omaan toimintaansa sopivimpia pilvipalveluita, mietimme prosesseja digitalisaation kannalta ja autamme asiakkaita laajentumaan maantieteellisesti IT:tä hyödyntäen. Pyydä lisätietoja täyttämällä sivun oikeassa reunassa oleva yhteydenottolomake ja tule mukaan tyytyväisten asiakkaidemme joukkoon!

Tarmo Herlevi
Head of Cloud Business

Tarmo Herlevi

Tarmo on toiminut IT-alan yrittäjänä eri yrityksissä jo vuodesta 1994. Vuonna 1970 syntynyt Tarmo toimi aiemmin Office Management Finlandin myyntijohtajana, josta on sittemmin siirtynyt konsernin palvelukseen. Hän vastaa nykyisin IT-ulkoistusten ja pilvipalvelujen myynnin kehittämisestä Pohjoismaissa tittelillä Head of Cloud Business. Tarmon intohimona on tuoda IT:n hyödyt kaikkien PK-yritysten saataville helposti ja mitattavasti.

Verkostoidu sinäkin kanssamme!

531 seuraajaa Seuraa meitä Facebookissa 26 seuraajaa Seuraa meitä Twitterissä 113 seuraajaa Seuraa meitä Linkedinissä

Jätä soittopyyntö

Haluatko pikaisen yhteydenoton myyjältä? Jätä numerosi, soitamme sinulle takaisin!
  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.