Blogi

22 11.2016

Menestyminen on tiukkaa duunia, rohkeutta, uteliaisuutta ja oivaltamista

Lisätty kategoriaan Ajatuksia, Blogi kirjoittajalta Jaakko Sippola

Kirjoitan tässä blogissa ajatuksiani menestymisestä. Olemme ex-Bitify Oy:nä ja nykyisenä Office Management Finland -yhtiönä tekemässä myynnillistä huippuvuotta. Liikevaihtomme kasvaa arviolta 35-40%, kannattavuutemme kasvaa noin nelinkertaiseksi. Henkilöstömme on myös lisääntynyt 35% ja palkkaamme koko ajan lisää henkilökuntaa. Olen jakanut tässä ajatuksessani vuoden menestymisemme neljään kategoriaan joita hieman tässä kirjoituksessani avaan (tärkeimpänä meillä tietysti on IHAN HUIKEA henkilökuntamme).

1. Tiukkaa duunia

Tässä vajaan 10 vuoden aikana minua on vaivannut usein ihmiset ketkä eivät ymmärrä minkälaisia panostuksia niin ajallisesti kuin toiminnallisesti menestyminen vaatii. Ei huippu-urheilijatkaan menesty, jos ne eivät harjoittele ihan älyttömästi. Tuntuu kliseeltä, mutta menestyksen takana on lähes aina tuhansia ja tuhansia tunteja työtä, ajatuksia ja keskusteluita. Jos haluat menestyä, ole valmis kääntämään jokainen kivi menestyksesi eteen. Olemme yhtiössämme tehneet valtavan määrän töitä päästäksemme tällaiseen ”kasvukäyrään”. Joskus tulee olo että on tehnyt ehkä liikaakin töitä, mutta kyllä se sitten palkitseekin. Tämä lienee kaikille selvää, joten alla olevat asiat toivottavasti herättävät enemmän ajatuksia kuin tämä.

2. Rohkeutta

Olen paljon pohtinut suomalaisten yritysten rohkeuden puutetta. Haluaisin että kaikki yritykset haluaisivat palavasti olla oman toimialansa parhaita toimijoita. Tämä on ollut meidän draiveri heti alusta asti.

Mitä rohkeus liiketoiminnassa on:
1. Tee päätöksiä tarpeeksi nopeasti. Kun junnaat vanhojen ajatuksiesi kanssa liian kauan, kilpurit ajaa ohi vasemmalta ja oikealta. Yritä sisäistää se että kun maailma muuttuu nopeasti, tulee sinun liiketoimintasi muuttua yhtä nopeasti. Tee rohkeita päätöksiä, älä pelkää epäonnistumista. Kun kasvukäyrä on kova ja halua kasvaa on, tulee väkisinkin tehtyä välillä päätöksiä ns. ”mututuntumalla”. Joskus ne päätökset vaan ei olekaan hyviä, ole valmis muuttamaan suuntaa kun huomaat että jokin päätös oli huono. Nöyrry tunnustamaan faktat, niin suunnan muutos on helpompaa.
2. Anna vastuuta. Itse olen huomannut hyvin muutoksen omassa organisaatiossa kun olen antanut ihmisille vastuuta tehdä päätöksiä, antanut myös mahdollisuuden epäonnistua. Epäonnistumisen pelko on pahin vastustaja kehitykselle ja uusille ideoille. Älä siis kurista omaa porukkaasi vaan luota heidän ammattitaitoon ja ymmärrä ettet itse tiedä kaikesta kaikkea. Osallista ihmisiä.
3. Luo rohkeasti uusia toimintamalleja, älä peesaile aina muita. Peesailun ongelma on se, että ne ketä peesaat ovat aina sinua askeleen tai kilometrin tai vuoden edellä. Kokeile uusia tuotteita, sovelluksia ja toimintamalleja. Osallista ihmiset kehitykseen.

3 Uteliaisuutta

1. Kysy ja kuuntele. Käytä ympärilläsi olevaa tietotaitoa. Ole nöyrästi utelias mitä mieltä asiakkaasi yrityksestäsi on. Tee asiakaskyselyitä, suositusmittauksia ja ota palaute avoimesti vastaan. Osallista asiakkaasi liiketoimintasi kehitykseen. Teillä on tässä TODELLINEN yhteinen intressi. Haluat varmasti tuottaa palvelua mistä asiakkaasi haluaa maksaa ja toisaalta asiakkaasi haluaa varmasti ostaa palveuita joita itse saa myös ”kehittää” WINWIN?
2. Seuraa markkinoita ja trendejä. Jos markkinoilla on tuote jonka esimerkiksi 35% kaikista asiakkaistasi on valinnut tee samoin, mutta hieman paremmin vielä. Markkinat kuitenkin kertoo mikä toimii ja mikä ei (vrt. NOKIA vs APPLE). Käytä tuotteita ja palveluita tehokkaasti ja integroi vahvasti omaan tekemiseen.
3. Ole utelias omasta toimialasta. Seuraa alan julkaisuja, trendejä, tilaisuuksia ja ääritorvia. Näiden kombinaatiosta löydät aina yhtymäkohtia omaan liiketoimintaasi joita voit kaupallistaa tulevaisuudessa. OLE UTELIAS, älä makaa toimistolla odottelemassa että joku kertoo mitä pitäisi tehdä. Lähde liikkeelle, tapaa ihmisiä ja spekuloi asioilla 🙂

4 Oivaltamista

1. Kun näitä kaikkia yllämainittuja asioita olet tehnyt, käytä aikaa asioiden oivaltamiseen. Mitä asiakkaasi haluaa, mistä he ovat valmiita maksamaan ja mitä asioita mahdollisesti liiketoiminnassasi tulevaisuudessa tapahtuu. Oivalla ja osallista ihmiset oivaltamaan kanssasi.
2. Kokeile heti. Kun saat oivalluksen älä pelkää, vaan kokeile heti. Nopeasti tiedät onko oivalluksesi hyvä vai huono. Tee uusista ideoistasi 1.0 versio ja tämän jälkeen jatkokehitä sitä vahvasti jos homma toimii.

Loppuyhteenvetona päättäjille: OLE ROHKEA, maailma muuttuu, muutu sinäkin!

Jaakko Sippola, Office Management Finlandin toimitusjohtaja
“Meidän missio on tehdä mahdottomasta mahdollista IT:n avulla”


Verkostoidu sinäkin kanssamme!

531 seuraajaa Seuraa meitä Facebookissa 26 seuraajaa Seuraa meitä Twitterissä 113 seuraajaa Seuraa meitä Linkedinissä

Jätä soittopyyntö

Haluatko pikaisen yhteydenoton myyjältä? Jätä numerosi, soitamme sinulle takaisin!
  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.