IT-ulkoistus

IT-ulkoistus

27 11.2014

Tukipalvelu on kuin rutto. Se pitäisi hävittää maailmasta kokonaan

Lisätty kategoriaan IT-ulkoistus kirjoittajalta Jaakko Sippola

Olen ajatellut pitkään tukipalvelu- ja help desk-toimintoja ja niiden tarvetta tulevaisuudessa. Megatrendi pilvipalveluissa ajaa vääjäämättömästi siihen suuntaan, että tukipalvelujen tarve vähenee dramaattisesti. Arvoonsa nousee koulutus ja apu siihen, miten tietotekniikkaa voi käyttää paremmin hyväkseen työnteossa.

Suomi on edelleen täynnä IT-yrityksiä, joiden ansaintalogiikka perustuu käytännössä tehtyjen työtuntien määrään. Tämä on hieman paradoksaalinen tilanne, koska miksi tämänlainen toimintamalli ajaisi IT-kumppanin tekemään ympäristön, jossa ongelmia olisi mahdollisimman vähän. Jos ja kun näin kaikki toimisivat, tultaisiin tilanteeseen, jossa kumppani leikkaisi omaa työmääräänsä pienemmäksi → saisi laskuttaa vähemmän. Tilanne on hankala, mutta nykyteknologiat antavat mahdollisuuden ajatella toisin. Nykyteknologia mahdollistaa esimerkiksi Office 365-pilvipalvelun avulla tämä päivänä jopa 99,9% käytettävyyden. Tästä kaikki voi jo päätellä, mikä toimivuus on ja kuinka paljon vanhanaikaista Help Desk -toimintoa enää tarvitaan.

Me Office Managementissa ajattelemme toisin. Meidän missio on luoda ongelmavapaa It-ympäristö missä:

1. Tukipalvelupyyntöjä tulisi loppukäyttäjältä mahdollisimman vähän
2. Loppukäyttäjät osaisivat käyttää tietojärjestelmiänsä mahdollisimman hyvin
3. Kollektiivinen osaaminen nousee ja sitä kautta tehokkuus kasvaa
4. Kaikilla loppukäyttäjillä olisi käytössään ne viimeisimmät teknologiat työnsä mahdollisimman helppoon ja tehokkaaseen tekemiseen

5 vinkkiä yrityksille IT-kumppanin valintaan:

1. Tarkista aina, onko teillä ja kumppanillasi sama ideologia IT-Infranne kehitykseen
2. Tarkista, tukeeko kumppanin ansaintalogiikka teidän ansaintalogiikkaanne
3. Tarkista, voiko kumppanisi auttaa sinua niin, että voit palvella TEIDÄN asiakkaita paremmin
4. Tarkista, onko kumppanilla tarjoomassaan viimeisimmät teknologiat
5. Tarkista kumppanin referenssit, älä usko myyjää, usko myyjän asiakkaita

Olisi toki kornia sanoa, että tuota tukipalvelua ei tarvita yhtään, mutta IT:n tarkoitus on tukea työntekoa eikä lähtökohtaisesti olla tukipalvelukumppani vain ongelman sattuessa. Tämä valmius pitää toki olla aina valmiina, jos ongelmia tulee.

Jaakko Sippola / CEO, Office Management Oy

Kommentoi


Verkostoidu sinäkin kanssamme!

1029 seuraajaa Seuraa meitä Facebookissa 38 seuraajaa Seuraa meitä Twitterissä 169 seuraajaa Seuraa meitä Linkedinissä

Jätä soittopyyntö

Haluatko pikaisen yhteydenoton myyjältä? Jätä numerosi, soitamme sinulle takaisin!
    Hyväksymällä ehdot, vahvistat että olet lukenut ja hyväksynyt tietosuojaehtomme.
  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.