Blogi

Entä jos toimistolaitteistosi ei enää ikinä vanhenisi?
Lisätty kategoriaan Blogi, IT-ulkoistus kirjoittajalta Office Management
Valitettavasti muutaman vuoden käytön jälkeen yrityksen työntekijöillä on käytössään vanhentuneet laitteistot. Kun vanhentunut toimistoteknologia ei enää palvele yrityksen tarpeita ja siitä yritetään hankkiutua eroon, saattaa sen edelleen myyminen aiheuttaa vaikeuksia. Tämä on ongelma nykyään, kun laitteistoilta edellytetään suurta kapasiteettia ja käyttöaste on korkea. Entä, jos toimistolaitteistosi eivät enää ikinä vanhenisi? Office Managementin avulla tämä on mahdollista.
Oletko tullut ajatelleeksi, että toimistoteknologiaa ei tarvitse omistaa? Leasing, eli vuokraus, on turvallinen tapa pitää yritys kilpailukykyisenä. Toimistoteknologiaa vuokratessa huolet rikkoutuneista tai vanhentuneista laitteistoista voi unohtaa. Toimistolaitteiston leasingissa on monia etuja nykyään, kun laitteistot ovat osassa yrityksen arkea ja kilpailukykyä. Yhä useampi yritys siirtyykin toimistotekniikan hankinnoissaan vuokraukseen. Miksi?
Leasingin avulla pidät laitteistosi ajan tasalla
Voit unohtaa vanhojen tietokoneiden myymisen aiheuttaman vaivan, kun siirryt suoraan ajankohtaisiin laitteistoihin leasingilla. Joustavalla toimistoteknologian modernisoinnilla estät työnteon viivästymisen, kun vaihto tapahtuu jouhevasti. Leasingin joustavuus laitehankinnoissa on etu myös yrityksen toiminnan kannalta: tarvittaessa leasingin voi tehdä myös lyhyelle ajalle, jotta erilaisten teknologioiden sopivuutta omiin prosesseihin ja tarpeisiin voidaan testata.
Leasing tekee pankkien kanssa asioimisesta helpompaa
Yleisesti lainan ottaminen toimistoteknologiaan vaatii suurempaa rahallista satsausta heti alussa kuin leasing-sopimuksissa. Toimistolaitteiston hankkiminen tarkoittaa myös pankkien tiukempia lainaehtoja ja 10–20 prosentin etukäteismaksua, kun taas leasing-sopimuksella etukäteismaksu on usein pienempi tai sen voi maksaa muutamassa erässä. Joissain tapauksissa leasing-sopimuksissa ei ole aloitusmaksua ollenkaan.
Leasingin avulla investoidut rahat saadaan heti käyttöön
Kun siirrytään leasingiin, kaikki valitut laitteistot, palvelut, rahtikulut, asennukset ja jopa ylläpitokulut sisältyvät kokonaislaskuun. Kaikki investoitu raha saadaan siis käyttöön ja käsitellään kokonaisuutena, jolloin myös budjettia on helpompi suunnitella ja ennustaa.
Leasingilla säästät veroissa
Leasingilla saavuta selviä säästöjä verotuksessa. Kuukausittaiset maksut katsotaan tällöin yleensä juokseviksi kuluiksi, jolloin erän voi vähentää verotuksessa. Ennen leasingiin siirtymistä voit pyytää lakimieheltäsi konsultaatiota verotuksellisesti edullisimman leasing-muodon valitsemiseksi.
Leasingilla joustavuutta rahoitukseen
Eri leasing-vaihtoehtoja kannattaa tarkastella sopivimman löytämiseksi juuri oman yrityksen tarpeisiin.
Vaihtoehto 1 — Step-up lease
Tällä leasing-tyypillä ensimmäinen maksuerä on pieni, ja sen suuruus kasvaa tulevissa maksuerissä asteittain.
Vaihtoehto 2 — Skip lease
Tällä leasing-tyypillä voidaan rajoittaa maksukaudet tiettyihin, valittuihin kuukausiin esimerkiksi kattamaan kaudet, jolloin liiketoiminta on vähäisempää.
Vaihtoehto 3 — Postponed payment lease
Tällä tyypillä lainan ensimmäisen maksuerän voi suorittaa vasta myöhemmin leasing-jaksolla.
Vaihtoehto 4 — Master lease
Tämä leasing-muoto mahdollistaa lisälaitteiston lisäämisen tämän hetkiseen leasing-sopimukseen niin, että leasing-sopimuksen maksuaikaa muutetaan sopimuksen pysyessä muuten samanlaisena.
Lainaus mahdollistaa yritysostot
Lainasopimuksen lopussa yrityksellä on mahdollisuus ostaa kaikki laitteistot sopimusehtojen mukaisesti.
Leasingilla rahoitettu eli vuokrattu toimistolaitteisto ei siis ikinä vanhene, kun yritykselle on valittu sopiva ja kustannustehokas leasing-muoto, joka joustaa yrityksen tarpeiden mukaan.
Lue lisää Office Managementin ulkoistuskonseptista.