Ajatuksia

Ajatuksia

05 05.2015

Yrittäjien määrä yli kaksinkertaistuu lähivuosina – miten pärjäät kiristyvässä markkinassa?

Lisätty kategoriaan Ajatuksia kirjoittajalta Office Management

Kun aloitin yrittäjänä vuonna 1994, maailma näytti kovin erilaiselta kuin tänään. Olin ottanut Interbankista 93.000 markan lainan, jolla ostin auton (vanha Citroen), GSM –puhelimen (sellaisen ½ litran maitotölkin kokoisen), telefax-laitteen ja kirjoituskoneen. Liikeideani liittyi tietotekniikkaan, sillä tulostimet, faksit ja kopiokoneet olivat yleistyneet 90-luvulla yrityksissä ja niihin tarvittiin paljon värijauhetta. Yritykseni Tarmo Herlevi Tmi alkoi tarjoamaan niihin patruunoita nopeasti ja edullisesti. Markkinointi hoidettiin puhelimella, eli soitin käytännössä Helsingin seudun yritysluettelon isoimmat firmat läpi noin kerran vuodessa. Ostetusta näkyvyydestä pystyin vain haaveilemaan, sitä harrasti yritykset, joilla oli jo rahaa – ei kaltaiseni start-up -yrittäjät.

Katselin äsken netistä videota, jossa yrittäjiä globaalisti on nyt noin 400 miljoonaa. Arvio on, että v. 2020 yrittäjiä on jo yli miljardi – kasvu siis on suurempi kuin yrittäjiä on nyt maailmassa. Miten tämä on mahdollista – miksi näin tapahtuu juuri nyt? Tärkeä tekijä on markkinoinnin avautuminen kansalliseksi tai globaaliksi ilman kalliita markkinointi-investointeja. Kun tutkii isojen menestyneiden brändien kehittymistä muutamassa vuodessa pikkupajasta globaaliksi menestystarinaksi, taustalla on sama tekijä; Internet on mahdollistanut nopean kasvun ilman omia markkinointi-investointeja. Näin ovat kasvaneet mm. Facebook, AirBnB, ja esim. suomalainen SuperCell. Myös kansallisia pienemmän mittapuun kasvutarinoita on paljon, jossa kotimainen yhtiö on muutamassa vuodessa kasvanut pikkutekijästä isoksi toimijaksi Internetin avustuksella, esim. toinen omistamani yhtiö Hetihuolto Oy on tästä hyvä esimerkki. Kyseinen yhtiö tarjoaa nopeaa matkapuhelinten korjauspalvelua ja sen tärkein asiakashankintakanava on Internet. Yhtiö on kasvanut 4 vuodessa veljeni omakotitalon kellarista 50 toimipistettä kattavaksi korjaamoketjuksi.

Koska yrittäjien määrä maailmassa kasvaa 150% seuraavien 4,5 vuoden aikana, tulee myös sinun yrityksesi markkinoille uusia haastajia. Ihan yhtä varmasti kuin aurinko laskee länteen tänäkin iltana. Kilpailu ei vain kiristy, vaan se muuttuu veriseksi. Menestyminen ei jatkossa ole läheskään yhtä helppoa kuin se oli vielä lähimenneisyydessä.

Viisi asiaa, jotka yrittäjän tulee ottaa huomioon:

Yritykseen ja yrittämiseen liittyy kymmeniä toimintoja, mutta IT-osion osaan kuin omat taskuni. Kun 1997 olin törmännyt silloisen yritykseni kasvuun, jossa tarvittiin tietotekniikkaa avuksi, hankin ensimmäisen tietokoneeni. Maankattavan tietoverkon rakensin yritykselleni 90-luvun lopulta ja siitä lähtien olen automatisoinut manuaalisia rutiineja ja sen avulla kasvattanut yhtiöitäni. Viimeiset vuodet olen auttanut yrittäjä – kollegoitani tässä tarjoamalla helposti ulkoistettavia ICT-kokonaisuuksia yritykseni Office Managementin kautta. Alla olen luetellut viisi tärkeintä askelta IT:n ja viestinnän kannalta, jotka menestyvän yrittäjän tulee ottaa huomioon:

1) Hanki kaikille työntekijöillesi sellainen tietokone ja yhteydet kuin hän tarvitsee. Anna työntekijöidesi valita listalta hänelle mieluisin työväline (esim. PC tai MAC, kotiyhteydet, puhelin, tablet). Pidä huolt, että konekanta vaihtuu tasaisin välein ja että työntekijöilläsi on myös kotona hyvät välineet etätyötä varten. Ylhäältä ohjatun IT:n aika on ohi ja käyttäjät pitää ottaa mukaan valitsemaan omia työvälineitään.
2) Rakenna kaikki standardoidun IT-pilven varaan. Pyri minimoimaan systeemien määrä. Älä ota yhteen tarpeeseen yhtä uutta tuotetta (esim. dokumenttien jakamiseen vaikka Dropbox, jos muuten käytätte Sharepointia) vaan yritä laajentaa ydinsysteemiä käyttötarkoitukseen sopivaksi. Satsaa samoihin systeemeihin, joita asiakkaasi ja sidosryhmäsi käyttävät jo valmiiksi ja suosi markkinajohtajien ratkaisuja.
3) Kouluta henkilöstöä ja tee sitä jatkuvasti. Laita työntekijäsi istumaan kursseilla, jotka toimintasi kannalta ovat oleellisia. Opeta käyttämään videoneuvottelusysteemejä ja tee tietotekniikan osaamisesta standardi. Tulet huomaamaan nopeasti, että se muodostaa itsessään yrityksellesi kilpailuedun.
4) Yrittäjä – opettele sosiaalinen media ja viestintä. Sinun, partnereittesi ja johtoryhmäsi tulee pystyä viestimään, kirjoittamaan blogeja, esiintymään tilaisuuksisa ja pitämään puheita. Niin talon sisällä kuin ulkoisestikin. Kaikkien menestyvimpien yritysten takana on ollut aina osaavasti viestivä johto. Lue tähän liittyvää kirjallisuutta ja pakota itsesi kirjoittamaan blogeja sekä esiintymään joka ikinen viikko julkisesti.
5) Ole valmiina muuttumaan, kun maailma ympärilläsi muuttuu. Markkinoita jaetaan ympärilläsi kiihtyvään tahtiin, ja olet joko ottamassa uusia markkinoita haltuun tai luovuttamassa paikkaasi muille. Itse päätät kumpaan ryhmään haluat kuulua. Hakeudu itseäsi viisaampien ihmisten seuraan ja haasta omaa strategiaasi jatkuvasti. Tulet huomaamaan, että sinä pystyt ohjaamaan yritystäsi muutoksen virrassa, kun vauhtisi on muutosta nopeampi.

Tarmo Herlevi, Yrittäjä
Toukokuu 2015

 

Tarmo Herlevi on v. 1970 syntynyt ja hänellä on innovatiivinen yrittäjäura takana jo vuodesta 1994. Tarmo on perustanut yhteensä kahdeksan yritystä, joista viisi on myyty ja yksi konkurssikin koettu. Kaksi yritystä on toiminnassa, Office Management Oy sekä Hetihuolto Oy, molemmista yrityksistä Tarmo omistaa hieman alle 50%. Tarmon mottona on ”kaikki minkä teet heti – tulee tehtyä”. Tarmon perheeseen kuuluu kolme lasta sekä naisystävä Maiju Rihtniemi – yrittäjä hänkin. Tarmon intohimona on yrittäjyys, menestyminen sekä ystävien auttaminen.

Kommentoi


Verkostoidu sinäkin kanssamme!

1029 seuraajaa Seuraa meitä Facebookissa 38 seuraajaa Seuraa meitä Twitterissä 169 seuraajaa Seuraa meitä Linkedinissä

Jätä soittopyyntö

Haluatko pikaisen yhteydenoton myyjältä? Jätä numerosi, soitamme sinulle takaisin!
    Hyväksymällä ehdot, vahvistat että olet lukenut ja hyväksynyt tietosuojaehtomme.
  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.