Ajatuksia

Ajatuksia

14 08.2014

Miten tekniikka helpottaa yrittäjän arkea?

Lisätty kategoriaan Ajatuksia kirjoittajalta Miia Kaarakainen

Olen syntynyt vuonna 1970 ja viimeisen 20 vuoden ajan olen toiminut yrittäjänä tai osakkaana eri yrityksissä. Varsinaista koulutusta yrittäjyyteen en ole saanut, ellei siksi lasketa peruskoulun jälkeen kolmea finninaamaista vuottani kauppaopistossa. Sielläkin minua lähinnä kiinnostivat autot ja vastakkainen sukupuoli. Edustan varmaankin aika keskivertoyrittäjää noin ikänsä ja kokemuksensa puolesta.

Ensimmäisen tietokoneeni ostin pakon sanelemana vuonna 1997, kun asiakkaani pyysi lähettämään tarjouksen sähköpostilla. Sitä ennen osasin käyttää kirjoituskonetta ja auttavasti faksia. Ensimmäinen tekstiviesti syntyi v. 1998, kun tuleva vaimoni lähestyi minua viestillä. Facebookiin ja LinkedIN:iin liityin pari vuotta sitten, kun lähes kaikki minun luokitteluni mukaan menestyvät yrittäjät olivat sinne jo menneet. Olen siis ollut melkoinen perässähiihtäjä tekniikan hyödyntämisessä.

Vasta vuosi sitten ymmärsin tekniikan ja sovellusten tarkoituksen; ne automatisoivat ihmisten arkea. Siihen saakka olin vain kapinoinut tekniikkaa vastaan ajatuksella ”minähän en tuohon ohimenevään hömpötykseen lähde mukaan”. Ja näin valitettavan suuri osa suomalaisista ajattelee, niin yrittäjät kuin työntekijät, nuoret sekä vanhat, miehet ja naiset. Kiinnitin huomiota siihen, että oman mittapuuni mukaan menestyneet ihmiset ovat automatisoineet arjen rutiineja teknologian avulla. Päätin itsekin skarpata ja aloitin järjestelmällisen opettelun arkeani hyödyntäviin teknologioihin. Tässä muutama esimerkki:

Sosiaalinen media: Olen ollut aina huono soittamaan puhelimella tai käymään ihmisten luona. Facebookilla minun on helppo seurata ystävieni kuulumisia ja LinkedIN:n avulla näen, kuka on vaihtanut työpaikkaa tai muuten vain edennyt urallaan. Statuspäivityksillä molemmissa voin itse kertoa sidosryhmälleni, mitä mielenkiintoista elämässäni tai työssäni tapahtuu. Käytän aikaa molempiin muutaman tunnin viikossa ja lähes kaikki päivitykset teen matkapuhelimellani.

Auto. Autoilu edustaa minulle isoa osaa arjesta, ajan lähes 30.000km vuodessa, vaikka en reissuhommia teekkään. Eli yli 500 tuntia vuodessa keskinopeudella 60km/h. Hankin kesällä 2014 uuden Volvo S60 auton, joka kätkee sisäänsä melkoisen määrän elämääni helpottavaa tekniikkaa. Tästä niistä muutama: Mukautuva ajonopeuden säädin; painan nappia ja auto seuraa liikennettä. Osoitteen tallennus tietokoneella navigointilaitteeseen; Tallennan etukäteen päivän myyntikäynnit tietokoneella navigaattoriin, joten hyppään vain autoon ja haen valmiit osoitteet navigaattorista ja klik, auto kertoo, minne mennä. 4G ja Internet –yhteys: Autossa on oma SIM-kortti, jonka avulla siinä on sisäinen WLAN-verkko ihan kuin esim. junassa. Autostani on yhteys yli 100.000 radiokanavaan, lapset pääsevät siinä halutessaan Internetiin, siinä on infonäytössä Internet-selain jne. Automaattinen ajopäiväkirja: Auto tallentaa automaattisesti ajopäiväkirjaan kaikki ajot ja puhelimella sitten kerron, mikä ajo on ollut yksityisajoa ja mikä työajoa. Tottakai turvallisuudessa ja ajomukavuudessa on lukuisia muita ominaisuuksia, mutta niistä ei sen enempää tässä foorumissa…

Puhelin ja Office 365. Olen aktiivisesti käyttänyt uusimpia älypuhelimia joidenkin vuosien ajan. Käytännössä teen kaikki muut paitsi kirjoittamista vaativat työt puhelimellani. Kuvaan videot (jopa 8k kuvanlaatu), otan valokuvat (13Mp kuvanlaatu), päivitän facen ja LinkedIN:n, luen kaikki kolme sähköpostilaatikkoani, katson jälkikäteen lempiohjelmani televisiostani, luen netistä uutiset, voisin lukea e-kirjat, jos lukisin kirjoja, otan Lync –videoneuvotteluyhteyksiä tarvittaessa jne. Office 365 taas kätkee sisäänsä organisaationi dokumentit (esim. avoin tarjouskanta) ja kun asiakas soittaa ja kyselee tarjouksen perään, laitan puhelimeni kaiuttimelle ja yhdessä tarkastelemme samaa dokumenttia – missä ja milloin vain. Lisäksi näen nopeasti yritykseni henkilöstön tilatiedot, ketkä ovat töissä ja tavoitettavissa ja ketkä ei. Näin vältän turhalta puhelurumbalta ja kalenterikutsut pystyn tekemään helposti.

Tässä vain muutama esimerkki. Kun ostimme vuosi sitten rakenteilla olevan talon, pystyimme vielä hetken vaikuttamaan sen varusteisiin. Otin selvää, mitä älyä kotiin voisi rakentaa valmiiksi, mutta jotenkin mitään järkevää emme sieltä löytäneet. Ihan en osta ajatusta, että etänapsauttaisin saunan päälle, tai säätelisin lämpötiloja tai edes aktivoisin varashälytintä. Ehkä sillekin puolelle jotain järkevää rakentuu joskus. Toinen mielenkiintoinen kohde tulevaisuudessa on älysilmälasit ja äly integroituneena esim. vaatteisiin, polkupyöriin jne. Kuka tietää, mitä tulevaisuus tuo tullessaan!

Joka tapauksessa päätös alkaa hyödyntää tekniikkaa ajatuksella, että jos se helpottaa arjen tai työn askareita se kannattaa ottaa käyttöön. Ja kumma kyllä – minunkin yritys menestyy jostain syystä samaan aikaan huomattavasti paremmin kuin aikaisemmin, ja jotenkin tuntuu, että saan arkisin enemmän aikaan.

 

Tarmo Herlevi
Office Management Oy / osakas sekä 5 hengen perheen isä

Kommentoi


Verkostoidu sinäkin kanssamme!

1029 seuraajaa Seuraa meitä Facebookissa 38 seuraajaa Seuraa meitä Twitterissä 169 seuraajaa Seuraa meitä Linkedinissä

Jätä soittopyyntö

Haluatko pikaisen yhteydenoton myyjältä? Jätä numerosi, soitamme sinulle takaisin!
    Hyväksymällä ehdot, vahvistat että olet lukenut ja hyväksynyt tietosuojaehtomme.
  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.